book of the week: | Дуже історичний детектив Лоуренса Норфолка

cover_72025

Якщо вас не лякають, а навіть приваблюють книги на більш як 900 сторінок, вам сюди. Взялась читати я Лоуренса Норфолка з дуже просто причини. Бо він британець. А британцям я довіряю. І з усього британського, що я читала, мене ніщо аж так не розчарувало. Є автори, які подобаються більш, типу, Зеді Сміт або Кадзуо Ішігуро, або той же Пітер Акройд, є які менш, Ієн Мак’юєн (хоча Спокуту його дуже люблю), а є й геть улюбленці, як от Джуліан Барнз. На жаль, українською сучасних британців у нас перекладають дуже скупо – зараз Темпора взялась за Барнза, якось виходили “Білі зуби” Зеді Сміт, також бачила Фаулза. І на тому й усе. А по хорошому якесь в-цтво могло б перекладати лише британців, і матеріалу їм би вистачило б з головою.

Тому починати Норфолка було зовсім не страшно. Ще й критик Євгеній Стасіневич про нього не раз схвально згадував, а я його смаку довіряю. Норфолк не має ні Букера, ні інших гучних премій (він є одним із тих, недооцінених британських сучасників), проте його не раз порівнювали із Умберто Еко та Джоном Фаулзом. І в безперечно хорошому сенсі.

Для читання я обрала найпершу книжку Норфолка “Словник Тамплієра” (1991 рік). Адже якихось особливих порад не мала. Я була готова, що це буде товстезний, історичний, постмодерний роман. І ці очікування цілком виправдались. Для мене “Словник” це таке собі постмодерне ретро. Де за сюжетом, героями, часом стилем, можна забутись, і подумати, що ти геть якусь припалу пилом класику читаєш, а потім наступний виверт буде настільки несподіваним і сучасним, що перші враження геть зітруться. Так, “Словник” це дуже неочікувана книжка. І якщо її оповідь досить рівна, дотошна навіть, де крок за кроком розкривається життя головного і цілої купи додаткових героїв, у найспокійніших місцях вас будуть чекати жахіття, або навпаки глибоко романтичні роздуми. (ось тут я розумію порівння “Аптекаря” Винничука із творами цього автора).  Із того, що я читала він мені найбільше нагадує Фаулза. Саме відчуттям повної безпорадності (ти ніяк не збагнеш до кінця, що саме відбувається у книзі, адже в кожному новому розділі додаються нові обставини, герої, і геть нові теми), але й відірватись від неї ти теж не можеш.

“Словник” це досить похмура річ. Уся історія відбувається в Лондоні у 1600 роках. Загадки та інтриги крутяться навколо заснування Ост-Індійської кампанії. Ця книга точно сподобається тим, хто любить морську тематику, кораблі, загадки, Каббалу і її таємниці, та розгублених, але дуже розумних героїв. Саме таким є Ламплієр. Він стає свідком жорстокого вбивства свого батька, потім ще декількох людей. От в цьому жасі він і живе. Паралельно розгадуючи загадки та страждаючи за таємничою Джульєттою. Чим закінчиться ця історія, побачим, у мене ще майже півкнижки похмурих його пригод попереду.

Часом мені хотілось її закинути і взятись за щось більш швидке, але це більш пов’язане із темою, ніж з автором. 1600ті та масони мене не надто приваблюють. Або часом мені також хочеться попросити Норфолка, щоб говорив швидше.) Тому поціновувачам мінімалізму та лаконізму навряд чи я радила б братись за цей роман.

Проте загалом із Норфолком ми подружились. Те, як він пише, як розповідає історію, переважує мої тематичні вподобання чи нетерплячість. І після цього інтерв’ю, я переконано хочу читати його роман про відомого кухаря «John Saturnall’s Feast» (2012).


 

Наступного разу розкажу про ще одну гарну книженцію – нонфішкн харківського літературознавця Леоніда Ушкалова “Що таке українська література”.

 

 

 

2 Comments Add yours

  1. vaenn коментує:

    оу, можна організовувати повільно-читацький клуб ) взялася за “Світила” Каттон – і це також буде надовго (хоча там всього лише 800 сторінок у друкованому варіанті)

    Вподобано 1 особа

    1. ksenyak коментує:

      У мене теж Каттон у планах, але судячи з усього я ще не скоро за нею візьмусь )

      Вподобано 1 особа

Залишити відповідь

